مدیریت زمان استارتاپ



استارتاپ یک کسب و کار نوپا و کوچک است که در پی ارائه محصول یا خدمتی نو  و پیشگام است. راه اندازی یک استارتاپ هیجان انگیز است، امّا کسب و کارهای نوپا و استارتاپی در عین هیجان‌ انگیز بودن، با چالش‌هایی نیز روبرو هستند. این کسب و کارها برای متمایز بودن و سبقت از  رقبای دیگر تحت فشار زیادی قرار دارند.

کسب و کارهای استارتاپی برای انجام کارهای بزرگ معمولاً‌ با دو چالش روبرو هستند : منابع محدود ، وقت و زمان محدود

 

 

 

چرا مدیریت زمان برای

استارتاپ ها مهم است

 

زمان یک منبع محدود و ارزشمند است. هر کسب و کار - چه کوچک چه بزرگ -باید مراقب وقتی که صرف پیشبرد امور خود می‌کند، باشد. برای استارتاپ‌ها، مدیریت زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

بسیاری از استارتاپ ها برای انجام کارها و پیشبرد امورد از طرف سرمایه گذاران خودتحت فشار هستند. رقابت در عصر دیجیتال فشرده‌تر و سریع‌تر شده است. بنابراین استارتاپ ها باید سریعتر حرکت کنند تا مطمئن شوند که از  نقشه راه خود عقب نمی مانند.

معمولاً‌ استارتاپ‌ها در شروع کار از نظر سرمایه اولیه و بودجه در مضیقه هستند و یک انتخاب اشتباه می تواند به معنای تمام شدن سرمایه و نابودی استارتاپ  باشد.

نداشتن منابع زیاد به این معنی است که برون سپاری کارها دشوار است و باید بیشتر مسئولیت‌ها و کارها توسط اعضاء محدود گروه استارتاپی انجام شود. بنابراین ممکن است به هر یک از اعضاء چندین وظیفه محول شود. در نتیجه مدیریت زمان برای استارتاپ ها مهم و حیاتی است.

 

 مدیریت زمان


در ادامه به چند نکته کاربردی برای مدیریت بهتر زمان در استارتاپ‌ها می‌پردازیم. همراه ما باشید.

 

 

7 نکته برای مدیریت زمان در

شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها

 

 

1. تقویم کاری مشترک


تقویم کاری مشترک می تواند به همه اعضاء گروه کمک کند تا جدول زمانی و مهلت تحویل پروژه را پیگیری کنند. به اشتراک گذاشتن تقویم بین همکاران، علاوه بر این‌که موجب شفافیت بیشتر کارها بین اعضاء می‌شود، مدیران گروه نیز از جزئیات عملکرد افراد آگاه بوده و خودشان نیز بیشتر درگیر کار می‌شوند.

 

 

2. کاهش جلسات/حذف جلسات غیر ضروری

 

سعی کنید تقویم کاری خود را با جلسات فشرده و پی در پی پر نکنید.

هنگامی که شما در شروع کار هستید و پروژه ها و جدول زمانی به سرعت تغییر می‌کنند ، ممکن است هر یک از گروه‌های مجموعه شما، جلسات زیادی تنظیم کنند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشند.

امّا در عصر حاضر در بیشتر شرکت‌ها برگزاری جلسات گسترده، نوعی اتلاف وقت به حساب می‌آید. شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

اگر شما مجبور به برگزاری جلسات هستید، حتماٌ آنها را مختصر و با یک دستور کار مشخص تنظیم کنید. در صورت امکان جلسات را سرپایی برگزار کنید. در این صورت جلسه کوتاه‌تر و مفیدتر خواهد بود.

 


3.  خودکار کردن برخی کارها

 

استارت آپ ها معمولاً تیم های کوچکی هستند که در آن هر یک از اعضاء چندین مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و این باعث می‌شود در مسیر پروژه احساس خستگی و بی‌نظمی کنید.

خودکار کردن کارهای کوچک - وظایفی که به طور منظم انجام می شوند - راهی است برای آزاد کردن زمان طبق برنامه و اطمینان از این که افراد کارهای زیادی پیش رو ندارند.

 

 

 4.  اولویت بندی کارها


با داشتن منابع اندک ، یک گروه استارتاپ نمی تواند وقت خود را برای کارهای بی‌ارزش از دست بدهد. داشتن یک سیستم مشخص برای تعیین اولویت‌ها می تواند مدتی را در برنامه اعضاء گروه آزاد کند.

اولویت بندی دقیق و صحیح باعث می‌شود که کارهای مهم‌تر در اولویت قرار بگیرد و گرو‌ه‌ها جهت مشخصی داشته باشند و زمان خور را به صورت مؤثرتری سپری کنند.

یک پیشنهاد : برای اولویت‌بندی کارها می‌توانید از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید.  این سیستم یک روش عالی برای مدیریت وظایف فردی و همچنین اولویت‌های تیمی است.

 

 

5. مقداری از زمان را جهت انجام امور خلاقانه به کارکنان‌تان اختصاص دهید.

 

گوگل کارمندان خود را ترغیب کرده است که 20٪ از وقت خود را در پروژه های مرتبط با Google و به منظور افزایش خلاقیت و انگیزه برای خود صرف کنند.

درست است که در یک شرکت استارتاپی، حفظ تمرکز بر روی الویت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما این بدان معنا نیست که استارتاپ‌ها نباید مدتی را به خلاقیت اختصاص دهند.

اختصاص زمان برای بروز خلاقیت‌ها، به اعضاء گروه‌تان انگیزه بیشتری می‌دهد. چه بسا در این زمان اختصاصی برای خلاقیت، جرقه ایده‌ای زده شود که مسیر دستیابی به هدف را خیلی کوتاه‌تر کند.

 

 

 6. ردیابی زمان


اگر به دقت ندانید که وقت خود را صرف چه اموری کرده‌اید ، چگونه وقت خود را بهینه خواهید کرد؟

تا اینجا در مورد اهمیت اولویت بندی و صرفه جویی در وقت صحبت کردایم. اما اگر نحوه سپری شدن زمان برای اعضاء‌ گروه خود را یادداشت و بررسی نکنید، همه کارها بی فایده است.

 

شرکت‌های نوپا باید زمان‌های خود را ثبت کنند تا بدانند که چه برای هر کاری، چه مدت زمانی را صرف کرده‌اند. در این صورت متوجه خواهند شد که آیا از وقت خود به طور مؤثر استفاده کرده‌اند یا خیر.

 

 

 7. استفاده از داده های ردیابی

زمان برای ایجاد برآورد بهتر

 

 اگر زمان صرف شده برای کارهای انجام شده را ثبت کنید. در ادامه بانک اطلاعات مفید در اختیار خواهید داشت.

می‌توانید از ابزارهای و سیستم‌های ردیابی زمان برای ثبت داده‌های خود استفاده کنید. نرم افزار مدیریت زمان اطلاعات کاربردی زیادی راجع به میزان مصرف یک پروژه / محصول / ویژگی خاص ارائه می دهد.

 

از این داده ها می توان برای تخمین و پیش بینی میزان پروژه های مشابه استفاده کرد. به این ترتیب استارتاپ‌ها می توانند زمان رشد خود را بیشتر بهینه کنند.

 

 

نکته طلایی :

مراقب تعادل بین کار و زندگی باشید.

 

زندگی استارتاپی یک مسیر  پرمشغله و سریع است. با این وجود کار بیش از حد و فرسودگی شغلی از موارد جدی تأثیرگذار بر کار استارتاپ است.

 

برای مراقبت از سلامت خود کمی وقت بگذارید. بین ساعات کاری و اوقات مربوط به خانواده خود یک مرزبندی انجام دهید و سعی کنید به آن پایبند باشید.

 

فراموش نکنید که هدف از مدیریت زمان مناسب، حفظ یک برنامه زمانی متعادل است که امکان کار ، خلاقیت و همچنین برخی سرگرمی ها را فراهم کند.

 

 

چکیده

 

کسب و کار استارتاپی به همان اندازه که هیجان انگیز است،  چالش برانگیز نیز است. زمان یک منبع محدود است و شرکت های نوپا باید با دقت از آن استفاده کنند، زیرا باید تصمیم بگیرند که زمان خود را صرف چه اموری می‌کنند.

 

شرکت‌های نوپا می توانند با خودکار کردن برخی امور ، اولویت بندی کارها ، ثبت،‌ردیابی و بهینه سازی زمان ، در وقت خود صرفه جویی کنند. در این صورت است که می‌‌توانند در مدت زمان کمتری به پیشرفت بیشتری برسند.