جهت استفاده و راهنمایی کاربران سیستم های حضور و غیاب، چندین مقاله در زمینه تعمیر و رفع مشکل دستگاه حضور و غیاب در این وبلاگ در دسترس می باشد. در این پست هم توصیه ها و نکات مهمی در جهت حفاظت از دستگاه حضور و غیاب و همچنین تعمیر دستگاه حضور و غیاب خدمت شما ارائه می دهم. امیدوارم مفید واقع شود. 

قدم نخست نگهداری و محافظت از دستگاه حضور و غیاب است. در صورت استفاده صحیح و نگهداری و مراقبت اصولی، احتمال خرابی  دستگاه حضور و غیاب کاهش خواهد یافت. درصد بسیاری از مشکلات و خرابی دستگاه حضور و غیاب ناشی اختلالات برق رسانی است. با استفاده از اتصال برق ایمن و مناسب و منبع تغذیه مطمئن، بسیاری از مشکلات احتمالی مرتفع خواهد شد. 

در صورتیکه دستگاه حضور و غیاب شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد،‌ اولین نکته ای که باید توجه کنید،‌ این است که آیا دستگاه حضور و غیاب شما گارانتی دارد یا نه؟

معمولاً شرکتهای ارائه دهنده سیستم های حضور و غیاب، 1 الی 2 سال بابت هر دستگاه گارانتی ارائه می دهند. در صورتیکه دستگاه حضور و غیاب شما شامل شرایط گارانتی می شود، در اینصورت دستگاه شما به صورت رایگان تعمیر خواهد شد.

اگر شرایط گارانتی دستگاه شما به اتمام رسیده،‌ نگران نباشید. شرکتهای فروشنده سیستم های حضور و غیاب،‌ بابت هر مدل دستگاه، علاوه بر گارانتی معمولاً تا 10 سال خدمات سرویس و تعمیرات ارائه می دهند. در اینصورت شرکت فروشنده، ملزم به تعمیر دستگاه حضور و غیاب شما در ازاء دریافت دستمزد و هزینه تعمیر می باشد. 

                                                 

اما عمده مشکلات دستگاه های حضور و غیاب به دو گروه کلی مشکلات برقی و مشکلات ارتباطی تقسیم می شود.

عمده ترین مشکل دستگاه حضور و غیاب، مشکل برقی دستگاه اعم از روشن نشدن،‌ Restart (خاموش و روشن شدن) و یا سوختن هر یک از قطعات است که بیشتر بعلت شوکهای الکتریکی، اضافه ولتاژ، مشکل باتری، اتصال کوتاه و ... بوجود می آید. در مورد مشکلات برقی قبل از هر اقدامی دستگاه حضور و غیاب را از منبع برق جدا کرده و خاموش کنید و مجدداً‌ به یک پریز برق دیگر که مطمئن هستید،‌ وصل کنید. شاید با این کار ساده مشکل حل شد. در صورتیکه که مشکل کماکان باقی بود به پستهای مرتبط با این موضوع در انتهای همین مقاله مراجعه نمایید.


دسته دیگر مشکلات دستگاه حضور و غیاب،‌ مربوطه به عدم برقراری ارتباط بین دستگاه و نرم افزار حضور غیاب (کامپیوتر) است. عدم ارتباط بین کامپیوتر (سرور) و دستگاه حضور و غیاب می تواند از تنظیمات کامپیوتر یا دستگاه حضور و غیاب، عدم اتصال صحیح کابل رابط، خرابی هر یک از پورتهای دو طرف و ... باشد. در مورد این مشکل نیز قبل از هر اقدامی اتصال بین دو طرف را قطع کرده، دستگاه حضور و غیاب و کامپیوتر را یکبار Restart (خاموش و روشن) کنید و مجدداً اتصال را برقرار نمایید. در صورت عدم رفع مشکل به پستهای مرتبط با این موضوع در لینک‌های زیر مراجعه نمایید. 



یک راهکار ساده ، امّا کاربردی


قطعاٌ برای شما نیز پیش آمده است که هنگام کار،‌کامپیوترتان هنگ کرده باشد. مشکل هنگ کردن و یا عدم عملکرد صحیح در همه دستگاه ‌های الکترونیکی از جمله دستگاه حضور و غیاب وجود دارد.

بسیاری از کاربران سیستم های حضور و غیاب، به محض مشاهده اولین مشکل، با شرکت پشتیبان تماس گرفته و سریع دستگاه را جهت بررسی و تعمیر ارسال می‌کنند. غافل از اینکه شاید با انجام بعضی از کارهای به ظاهر کم اهمیت و ساده، مشکل مرتفع گردد.

 

در دستگاه حضور و غیاب، ممکن است با مشکلاتی همچون کار نکردن اثر انگشت، کارتخوان یا دوربین مداربسته، عدم عملکرد کلیدها، عدم برقراری ارتباط و تخلیه دستگاه و مشکلات دیگر مواجه شوید. هر یک از این مشکلات می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما همیشه این دلایل، نگران کننده نیستند و شاید به علت یک اختلال موقت در دستگاه حضور و غیاب به وجود آمده باشند.

 

این اختلال و مشکل موقت می‌تواند با یک راهکار ساده و پیش پا افتاده حل شود :

 

راه اندازی مجدد (خاموش و روشن کردن) یا

 Restart دستگاه حضورغیاب

 

بنابراین ، هنگام برخورد با مشکلات دستگاه حضور و  غیاب، یکبار دستگاه خود را خاموش و روشن کنید. شاید با اینکار، از شر هزینه هنگفت تعمیر و سرویس و هدر رفت زمان جهت ارسال و برگشت دستگاه از تعمیرگاه خلاص شوید.


افزایش طول غیر استاندارد کابل برق دستگاه حضور غیاب

اگر فاصله بین پریز برق و دستگاه حضورغیاب(کنترل تردد) بسیار دور است ، لطفا از کابل های متفرقه مانند کابل شبکه برای اضافه کردن به کابل برق استفاده نکنید. به جای آن از کابل برق استاندارد استفاده نمائید. به یاد داشته باشید که اگر فاصله دور است ، به صورت مستمر افت ولتاژ خواهید داشت.

 

در ضمن برای جلوگیری از اتصال کوتاه، سیم‌ها را بدون پوشش رها نکنید. برای تعویض کابل ، افزایش طول و هر کار دیگری از این قبیل، ابتدا دستگاه حضور و غیاب را از برق جدا کرده و خاموش کنید و پس از پایان کار ، دوباره روشن نمائید.


توجه : با توجه به  تماسهای متعدد از طرف کاربران سیستم‌های حضور غیاب که درخواست تعمیر دستگاه حضور و غیاب را دارند، به اطلاع دوستان عزیز می رسانم که متأسفانه به علت مشغله زیاد، امکان ارائه خدمات جهت تعمیر دستگاه حضور و غیاب را ندارم.


در برخورد با مشکلات دستگاه حضور و غیاب ،‌ اولین کاری که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ لطفاً‌ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.