همه ما دوست داریم، محصولاتی را که نیاز داریم،  با ارزانترین قیمت ممکن خریداری کنیم. ارزان خریدن تجهیزاتی مانند دستگاه حضور و غیاب، همیشه یکی از چالش‌های صاحبان کسب و کار‌ها بوده است.اگر یک جستجوی کوتاه در اینترنت داشته باشید، با انبوهی از دستگاه‌ های ساعت‌زنی ارزان قیمت روبرو خواهید شد. اما در خرید خود عجله نکنید! این نوشتار به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز،‌ دستگاه ساعت زنی خود را انتخاب کنید. پس اگر دنبال یک دستگاه حضور و غیاب ارزان قیمت و با کیفیت مناسب می‌گردید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

دنبال دستگاه حضور و غیاب ارزان می‌گردید؟

با افزایش بی رویه نرخ ارز، شاهد رشد قیمت‌ها در صنعت حضور غیاب و کنترل تردد نیز هستیم. شرایط بد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، فشار مضاعفی را به خصوص بر کسب و کارهای کوچک و نوپا وارد کرده و آن‌ها را بر آن داشته است که به دنبال راهکاری برای کاهش هزینه‌های جاری شرکت خود باشند. 

 

با وجود تعداد زیاد دستگاه‌ حضور و غیاب در بازار و رنج قیمتی متفاوت آنها، انتخاب دستگاهی که علاوه بر داشتن قیمت مناسب، برای کسب و کار شما نیز مناسب باشد، سخت خواهد بود.  

 

 

آیا می توان به دستگاه‌ های حضورغیاب ارزان قیمت چینی موجود در بازار اطمینان کرد؟

 

بیشتر دستگاه‌های حضورغیاب چینی، از قیمت پائین‌تری نسبت به سایر دستگاه‌ها برخوردارند. امّا اکثراً کارکرد آن‌ها شبیه دیگر کالاهای چینی ارزان قیمت است. اکثر این محصولات از کیفیت مناسبی به خصوص در بخش تکنولوژی شناسایی (مانند اسکنر اثر انگشت، دوربین تشخیص چهره و ...) برخوردار نیستند. بنابراین اگر قصد خرید چنین تجهیزاتی را دارید، دقت و بررسی بیشتری نمائید و سعی کنید از خریداران قبلی این دستگاه‌ها استعلام بگیرید. برای مثال اگر بخواهیم تعدادی از دستگاه‌های حضور و غیاب ارزان قیمت را مشاهده کنید، می‌توانید به این سایت مراجعه نمائید.

 

توجه:  تمام دستگاه‌های حضور و غیاب چینی بی کیفیت نیستند. کما اینکه  برخی از محصولات با کیفیت در بازار ایران محصول کشور چین هستند 

 

با خرید یک دستگاه حضور غیاب ارزان بی‌کیفیت، شاید مجبور شوید پس از مدتی آن را کنار گذاشته و با صرف هزینه بیشتر، دستگاه دیگری خریداری کنید. در این‌صورت شما پول دو دستگاه را پرداخت کرده‌اید. بنابراین بهتر است با دقت و بررسی بیشتر از تحمیل هزینه اضافی به شرکت خود جلوگیری نمائید.

 

انتخاب درست دستگاه ثبت ورود و خروج ، نوعی ارزان خریدن است. اگر یک دستگاه ثبت تردد با کیفیت و با قیمت معقول خریداری کنید، عملکرد آن به مرور زمان کمتر دچار مشکل می‌شود. دستگاه شما طول عمر مفید بیشتری خواهد داشت و با کاهش هزینه‌های جانبی از جمله هزینه تعمیر احتمالی، صرفه جویی بیشتری در هزینه‌ها خواهید داشت.

 

انتخاب-درست-دستگاه-ثبت-تردد

 

"دو صد گفته چون نیم کردار نیست!" 

 

هنگام خرید، گول تبلیغات پر زرق و برق و فریبنده برخی از شرکت‌ها را نخورید.  به جای تمرکز بر روی امکانات زیاد برخی دستگاه‌ها که شاید بعضی از آنها اصلاً‌ به کار شما نیاید، باید عملکرد و کارایی اصلی دستگاه را مد نظر قرار دهید.

 

برای انتخاب و خرید دستگاه حضور و غیاب، نمی توان برای همه کسب و کارها نسخه یکسانی پیچید. شرکت‌های مختلف، نیازها ، شرایط و سیاست‌های کاری متفاوتی دارند و بهتر است بر اساس نیاز خود خرید کنند. دستگاهی برای کسب و کار شما مناسب است که نیازهای مجموعه شما را برآورده سازد.

 

چگونه دستگاه حضور غیاب را ارزان‌ تر بخریم؟!

 

با تمام این تفاسیر شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی نکات، دستگاه حضورغیاب را ارزان تر بخرید. برای پائین آوردن هزینه خرید دستگاه حضور غیاب به نکات زیر توجه کنید:

  

*  بالطبع مهمترین بخش یک دستگاه حضور غیاب، تکنولوژی و ابزار ثبت تردد می‌باشد. همان طور که در مقاله‌های پیشین ذکر شد، اصلی‌ترین راهکارهای ثبت تردد عبارتند از:‌ کارتخوان ،‌ اثر انگشت ، تشخیص چهره ، کف دست و عنبیه.

ماژول ثبت تردد، مهمترین عامل در قیمت گذاری دستگاه حضورغیاب است.  کارتخوان ارزان ‌ترین روش و تشخیص چهره و عنبیه گران‌ترین روش ثبت تردد هستند.

 

امروزه بیشتر دستگاه‌های حضور و غیاب، به صورت ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌کنند. اما شما برای ثبت تردد کارکنان‌تان نیازی به همه این روش‌ها ندارید. انتخاب مناسب‌ترین روش ثبت تردد به عوامل مختلفی بستگی دارد . اگر تعداد پرسنل شما کم است و دارای محیط کاری اداری هستید و امکان مدیریت ورود و خروج کارکنان آسان است، کارتخوان و یا اثر انگشت گزینه به صرفه و مناسبی است و جوابگوی کارتان خواهد بود. اگر محیط آزمایشگاهی، کارگاهی و صنعتی دارید، ممکن است برخی افراد مشکل ثبت اثر انگشت داشته باشند،‌ در این مورد بهتر است هزینه بیشتری بپردازید و  آپشن تشخیص چهره را انتخاب نمایید

به علت گران‌ بودن تکنولوژی شناسایی عنبیه، در حال حاضر این روش چندان مقرون به صرفه  نیست و کمتر در حضور و غیاب پرسنل به کار می‌رود

 

در حال حاضر فناوری‌های جدید مبتنی بر موبایل، از جمله QRCode، NFC و ... نیز به راهکارهای ثبت تردد اضافه شده‌اند. این تکنولوژی‌ها چندان گران نیستند و اتفاقاً قیمت به صرفه‌ای دارند. این فناوری‌های آنچنان در بازار حضورغیاب جا نیفتاده‌اند، اما با همه این تفاسیر، می‌توان هنگام انتخاب و خرید دستگاه ثبت تردد، نیم‌نگاهی هم به این فناوری‌ها داشت.

 

حذف-آپشنهای-اختیاری  

 

نوع و تعداد پورت‌های انتقال اطلاعات نیز در قیمت تمام شده دستگاه حضور غیاب مؤثر است. مهم‌ترین پورت‌های انتقال اطلاعات در دستگاه حضور غیاب عبارتند از : پورت سریال (RS232) ، پورت USB ، شبکه های کابلی(RJ45) و بیسیم (Wifi) ، GPRS.

 

بزرگی و کوچکی کسب و کار و بستر سخت افزاری موجود در مجموعه شما، عامل مهمی در انتخاب ابزار انتقال داده است. پورت شبکه و USB  پرکاربرترین روش برای انتقال داده‌های حضور و غیاب محسوب می شوند که چه در کسب و کارهای کوچک و چه در سازمانها و ادارات بزرگ کاربرد دارند.

 

شما نیاز ندارید  همه پورت‌های انتقال داده را در کنار هم داشته باشید. اگر تعداد پرسنل کمی دارید و همچنین از بستر شبکه مناسب برای برقراری ارتباط بین دستگاه و کامپیوتر برخوردار نیستید، پورت USB می تواند ابزار بسیار کاربردی در انتقال داده باشد و نیاز نیست برای آپشن شبکه و Wifi هزینه اضافی پرداخت کنید. اگر فاصله بین کامپیوتر و دستگاه حضور و غیاب زیاد نیست (مثلاً 10 متر) ، می توانید از پورت سریال (Rs232)   برای دریافت داده‌ها استفاده نمایید که ارزان‌تر می باشد.

اگر سازمان شما وسیع بوده و از بستر شبکه مناسبی برخوردار است، گزینه شبکه را انتخاب نمایید و اگر محیط کاری شما فاقد بستر شبکه کابلی است و بنابر هر مسئله ای از جمله حفظ امنیت سیستم ها، پورتهای USB بسته است، آپشن Wifi را انتخاب کنید.

توجه:‌آپشن Wifi نسبت به پورت‌های دیگر، قیمت بالاتری دارد.

 

همان‌ طور که توضیح داده شد، وجود همه پورت‌های حضور و غیاب بر روی یک دستگاه حضور  غیاب الزامی نیست. بلکه باعث افزایش قیمت دستگاه نیز می‌شود. فقط پورتی که به آن نیاز دارید و با شرایط محیط کار شما تناسب دارد، کافی است.

البته پورت Usb، پورت بسیار پرکاربردی است که اگر کنار پورت مورد نیاز شما باشد، در بسیاری از مواقع به کار خواهد آمد.

   

 در بسیاری از دستگاه‌های ثبت تردد، قابلیت کنترل دسترسی جهت کنترل انواع درب، گیت و راه بند اضافه شده است. این ویژگی امکان بسیار کاربردی و خوبی است، امّا قیمت تمام شده دستگاه را بالا می‌برد و در بسیاری از کسب و کار‌ها نیز به کار نمی‌آید. بنابراین هنگام خرید می توانید با حذف این آیتم ، هزینه تمام شده دستگاه را کاهش دهید.

 

 دستگاه ساعت زنی بدون نرم افزار کارایی چندانی ندارد. به همراه بیشتر دستگاه‌های حضور و غیاب ، یک نرم افزار حضور و غیاب رایگان ارائه می گردد که جوابگوی نیاز بیشتر کسب و کارهای کوچک خواهد بود و نیازی به تقبل هزینه بیشتر برای خرید نرم افزار پیشرفته نیست. البته هنگام خرید حتماً‌ امکانات نرم افزار رایگان را بررسی کنید و حتی‌الامکان دموی آن‌ را ببینید و مطمئن شوید که جوابگوی کسب و کار شما خواهد بود.

اگر نیاز به نرم افزار پیشرفته دارید، پس از بررسی، امکانات اضافی نرم افزار (مانند شیفت‌هایی که تطابقی با نیازهای شما ندارد) را از سبد خرید خود حذف کنید تا قیمت تمام شده نرم افزار پائین تر بیاید.

  

اکثر فروشندگان حضور غیاب ، برای نصب و راه اندازی اولیه هزینه ای دریافت نمی کنند و یا حداقل در محل شرکت خود آموزش رایگان دارند. سعی کنید از این جلسات رایگان حداکثر بهره را ببرید، تا دیگر نیازی به آموزش و پرداخت هزینه آموزش مجدد نداشته باشید.

در ضمن در جلسه آموزش در کنار کاربر اصلی (پرسنل آموزش بیننده)، یکی از کارکنان خود را که در زمینه IT تخصص دارد، قرار دهید تا در ادامه کار کمک کارتان بوده و از تحمیل هزینه‌های پیشتیبانی  بعدی خلاص شوید.

 

 با استفاده درست از دستگاه حضور و غیاب  و رعایت نکات مهم در حفظ و نگهداری آن،‌ از خرابی دستگاه که منجر به پرداخت هزینه تعمیر و یا خرید محصول دیگر خواهد شد،‌ جلوگیری کنید.

 

 

دستگاه حضور و غیاب ارزان مناسب مشاغل خرد

 

کسب و کارهای زیادی با تعداد انگشت شمار پرسنل (کمتر از 10 نفر) در سطح کشور مشغول به کار هستند. مدیریت هزینه‌ها برای این شرکت‌ها بسیار مهم و حیاتی است. با افزایش قیمت تجهیزات ثبت تردد، استفاده از سیستم‌های حضور غیاب هزینه اقتصادی بالایی را بر این شرکت‌ها تحمیل می‌کند. از طرفی اهمیت استفاده از یک سیستم مدیریت تردد در تمامی مشاغل بر کسی پوشیده نیست.

 

حضور-غیاب-ارزان

 

یکی از راهکارهای ارزان قیمت جهت کنترل ورود و خروج کارکنان در مشاغل و شرکت‌های کوچک، استفاده از سیستم اثر انگشتی مبتنی بر کامپیوتر است. این سیستم شامل یک اسکنر اثر انگشت و یک نرم‌افزار حضور و غیاب است. اسکنر اثر انگشت به صورت مستقیم به پورت USB کامپیوتر متصل می‌شود. با شناسایی اثر انگشت کارکنان توسط اسکنر، تردد آنها ثبت شده و به کامپیوتر (نرم‌افزار حضورغیاب) انتقال می‌یابد. ویرایش ، محاسبه و ارائه گزارشات نیز توسط نرم‌افزار حضور و غیاب امکانپذیر خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال یک سیستم حضور غیاب ارزان می‌گردید، می‌توانید این گزینه را هم مد نظر داشته باشید.

 

 

اپلیکیشن‌‌های موبایلی، یک راهکار ارزان برای ثبت تردد

 

اپلیکیش های حضور غیاب به سرعت در حال توسعه و گسترش هستند. این سیستم‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند و بر اساس موقعیت مکانی ، تردد کارکنان را ثبت می‌کنند. اپلیکیش حضور و غیاب نیازی به  دستگاه حضور غیاب ندارد. حدف دستگاه سخت‌افزاری ثبت تردد، قیمت تمام شده سیستم حضور و غیاب را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این سیستم برای مجموعه های کوچک با تعداد پرسنل کم، مناسب و از لحاظ اقتصادی به صرفه است. در صورتی‌که در فکر خرید حضور غیاب ارزان هستید، این گزینه را هم بررسی نمائید. برای آشنایی بیشتر با این سیستم، بر روی حضور و غیاب آنلاین کلیک نمائید.

 

حضور-غیاب-آنلاین

 

 

آیا خرید دستگاه حضور غیاب کارکرده به صرفه است ؟ 

 

بعضی از شرکت‌ها برای ارزان تر شدن هزینه سیستم حضور غیاب ، روی به خرید دستگاه حضور غیاب دست دوم می‌آورند که این کار اصلا منطقی و به صرفه نیست. به دلیل مشکلاتی که بعد از خرید این نوع دستگاه با آن مواجه خواهید شد، توصیه می‌کنم به هیچ وجه سراغ دستگاه حضورغیاب دست دوم نروید.

 

دستگاه-حضورغیاب-کارکرده

 

مهمترین دلایلی که می‌شود برای عدم خرید دستگاه حضور و غیاب دست دوم بیان کرد عبارتند از :‌

 

1. دستگاه ثبت تردد دست دوم، معمولاً فاقد گارانتی است و بعضی از آنها حتی شامل دریافت خدمات پشتیبانی نیز نمی‌شوند.

 

2. در خرید این مدل دستگاه‌ها، شما به صورت صد در صد از سلامت و صحت عملکرد دستگاه مطمئن نیستید. ممکن است دستگاهی که خریداری می‌کنید، عملکرد مناسبی نداشته باشد.

 

3. معمولاً دستگاه دست‌ دوم فاقد نرم‌افزار است و در صورت داشتن نرم‌افزار هم ، بحث نصب و راه اندازی آن مطرح است، که نیاز به آموزش دارد.

 

4. برقراری ارتباط با دستگاه و تخلیه اطلاعات آن، مشکل اکثر کاربرانی است که دستگاه دست دوم خریداری کرده‌اند. اگر نتوانید با دستگاه حضور غیاب ارتباط برقرار کنید و اطلاعات آن را بخوانید، آن دستگاه برای شما کارایی نخواهد داشت.

 

5. هر چه از عمر دستگاه حضورغیاب دست دوم گذشته باشد، معمولاً قطعات آن بیشتر مستهلک شده‌اند و عمر مفید قطعات آن پائین‌تر است. البته اگر کمی بد شانس باشید، ممکن است برخی از قطعات آن از کار افتاده (سوخته) باشد.

 

 

آیا دستگاه حضور و غیاب ارزان در کسب‌ و کارها و  سازمان‌های بزرگ نیز کارایی دارد ؟

 

همانطور که در مقالات گذشته عنوان شد، سازمان‌های بزرگ دارای تعداد کارکنان زیادی هستند و برای مدیریت و محاسبه صحیح کارکرد پرسنل نیاز به ابزارهای قدرتمندتری دارند. این شرکت‌ها نیاز به یک محصول  قدرتمند با تکنولوژی‌های برتر ثبت تردد، سرعت پردازش بالا، ظرفیت حافظه بزرگ و ... دارند. از این رو دستگاه حضور و غیاب ارزان، نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ثبت و جمع‌ آوری اطلاعات ورود و خروج کارکنان در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ باشد. برای مدیریت حضور و غیاب کسب‌ و کارهای بزرگ و گسترده، نیاز به یک سیستم  پیشرفته شامل یک یا چند دستگاه حضور غیاب قدرتمند و یک نرم‌افزار تحت وب می‌باشد. بنابراین در زمان خرید سیستم حضور و غیاب برای شرکت‌های بزرگ به فکر خرید سیستم با قیمت نازل نباشید، چرا که خرید ارزان برای اینگونه شرکت‌ها، در واقع دور ریختن پول است.

 

 

کلام آخر

 

 دستگاه‌های حضور و غیاب موجود در بازار ایران از لحاظ قیمت به سه گروه تقسیم می‌شوند.

 

·   دستگاه‌های گران با قیمت 20 میلیون تومان به بالا : این تجهیزات کیفیت بالایی داشته و عملکرد مناسبی نیز دارند.  برندهای کره‌ای Suprema و Virdi جزو این گروه هستند.

 

 

·   دستگاه‌های رده متوسط  با رنج قیمتی 4 الی 8 میلیون تومان که نسبت به قیمتشان عملکرد خوبی دارند. برند چینی ZKTeco و Timmy در این گروه قرار می‌گیرد.

 

·   دستگاه‌ های حضور و غیاب ارزان قیمت (پائین‌تر از 4 میلیون تومان) که کیفیت چندان مناسبی ندارند. به خصوص در سازمان‌های بزرگ نمی‌توان از این دستگاه‌ها استفاده نمود.  با توجه به قیمت پائین این دستگاه‌ها، شاید استفاده از آنها در کسب و کارهای کوچک صرفه اقتصادی داشته باشد، اما مشکلات خود را هم به دنبال خواهد داشت.

 

شما فقط در دو صورت می‌توانید دستگاه حضور و غیاب ارزان قیمت بخرید:

 

1. خرید دستگاه بی‌کیفیت : خرید محصول باکیفیت با قیمت کم امری ناشدنی است. اگر شما دستگاه حضورغیاب ارزان قیمت خریداری کنید، قطعاً دستگاه با کیفیتی انتخاب نکرده‌اید. استفاده از مواد و قطعات بی‌کیفیت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های منسوخ، باعث افت شدید قیمت دستگاه ساعت زنی می‌شود. به طور مثال اگر بین دو دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی،‌ اختلاف قیمت فاحشی مشاهده می‌کنید، قطعاً دستگاه‌ ارزان‌تر کیفیت پائین‌تری دارد.

 

انتخاب با خودتان است : دستگاه حضور غیاب ارزان قیمت می‌خواهید یا دستگاه با کیفیت ؟

 

توصیه می‌شود سراغ این مدل خرید نروید، چرا که بعد از مدت کوتاهی از خرید خود پشیمان شده و متحمل صرف هزینه بیشتر جهت خرید دستگاه دیگری خواهید شد. بنابر‌این برای خرید ارزان، دنبال گزینه‌های بی کیفیت نروید. 

 

البته منظور این نیست که بدون تحقیق و بررسی لازم و با هر قیمتی خرید کنید. چرا که بعضی از فروشندگان، قیمت‌های بسیاری بالایی را طلب می‌کنند که منطقی و به صرفه نیست. قیمت دستگاه حضور و غیاب باید معقول و منطقی باشد و علاوه بر این از عملکرد مناسبی برخوردار باشد.

 

کیفیت-در-برابر-قیمت

 

 

2. حذف آپشن‌های اضافی : با حذف برخی ویژگی‌های اضافی که نیازی به آن‌ها ندارید، می‌توانید تا حدودی از قیمت تمام شده دستگاه حضور غیاب بکاهید. قابلیت‌های مانند Wifi ، POE ، کارتخوان اضافی ، باطری ، کنترل دسترسی (خروجی رله و پورت‌های مرتبط) و ... به صورت اختیاری و آپشنال بر روی دستگاه‌های حضورغیاب قرار می‌گیرند و در بسیاری از موارد نیازی به استفاده از این گزینه‌ها نیست. بنابراین با حذف گزینه‌های اختیاری، می‌توانید دستگاه حضور و غیاب ارزان ‌تری در اختیار داشته باشید.

 

برای اینکه هزینه زیاد و نامعقولی برای دستگاه ساعت‌زنی نپردازید، قبل از خرید، نوع دستگاه حضور و غیابی که قصد خرید دارید را انتخاب کنید. به طور مثال مشخص کنید که دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره می‌خواهید یا اثر انگشتی ؟ (به چه روشی می‌خواهید ثبت تردد کنید : کارت، اثر انگشت، چهره، عنبیه، کف دست، QrCode و ...) آیا نیاز دارید به صورت ترکیبی چند روش ذکر شده را در کنار هم داشته باشید ؟

 

پس از انتخاب روش ثبت تردد،‌از چند شرکت استعلام قیمت بگیرید و قیمت‌های اعلام شده را بر اساس امکانات موجود هر یک از دستگاه‌ها مقایسه نمائید. در نهایت محصولی را که نسبت به امکاناتش قیمت معقولی دارد، انتخاب و خریداری نمائید.

توصیه می شود برای خرید دستگاه حضور غیاب ارزان، هیچ وقت کیفیت را فدای قیمت کمتر نکنید. بیشتر ساعت های حضور غیاب ارزان قیمت، از مواد اولیه کم کیفیت و سنسورها و دوربین‌های ضعیف استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث افت کیفیت این دستگاه ها شده و طول عمر مفید آنها را کاهش می دهد.

 

البته بعضی از فروشندگان نیز، محصولات خود را با قیمت‌های نامعقولی ارائه می‌دهند و قیمت بسیار بالایی را طلب می‌کنند. سراغ این  فروشندگان نیز نروید.

 

نکته آخر اینکه حتماً دستگاه حضور و غیاب خود را از شرکت‌های معتبر خریداری نمائید و به هیچ وجه سراغ شرکت‌ها و فروشگاه‌های واسطه اینترنتی و شرکت‌های متفرقه جهت خرید دستگاه حضور غیاب نروید.

 

این ضرب‌المثل را همیشه به خاطر داشته باشید :

 

 " هیچ گرانی بی حکمت نیست، هیچ ارزانی بی ‌علت"

 

شما راهکار دیگه‌ای برای خرید دستگاه حضور و غیاب ارزان سراغ دارید ؟

 

 

 

* تا به حال پیش اومده که پس از خرید دستگاه حضور غیاب ارزان، از خرید خود پشیمان شده و دستگاه را کنار بگذارید ؟

 

* برای شما کیفیت مهمتره یا قیمت و یا هر دو ؟

 

  

لطفاً نظرات و تجربیات خودتون رو راجع به خرید دستگاه حضور و غیاب در بخش نظرات در پائین همین صفحه درج کنید.

 

اگه سؤالی در زمینه سیستم‌های حضور غیاب و کنترل تردد دارید،  بپرسید. حتماً پاسخگو خواهم بود.

      


  بیشتر بدانید

 

قیمت دستگاه حضور و غیاب

نکات مهم در خرید دستگاه حضور و غیاب           

آیا خرید دستگاه حضور و غیاب دست دوم به صرفه است ؟

لیست شرکت‌های عرضه کننده سیستم‌های حضور غیاب